Checklista – Valberedning

Valberedningens ansvar

Bergåsa- Västra Marks Villaägareförenings valberednings uppgift är att ge förslag till nya ledamöter/suppleanter till styrelsen och till revisorsuppdragets poster. Årsmötet väljer vilka som ska sitta i valberedningen. Hur många ledamöter och suppleanter samt för hur lång period de sitter, regleras i föreningens stadgar. Valberedningen söker efter personer som tillsammans utgör en bra representation av föreningens medlemmar.

Valberedningsprocessen

Uppgift – Vad ska göras Ansvarig Status
Inför årsmötet
Uppdraget initieras
Valberedningen informeras om aktuellt läge gällande omval/nyval alternativt var de kan hitta informationen, senast två månader innan planerat årsmöte.
Ordförande
Valberedningens uppdrag
Undersökning av vilka nuvarande styrelsemedlemmar inklusive revisor och revisorssuppleant, som står för omval, som kan tänka sig att sitta kvar ytterligare en period. För de poster som efter undersökningen inte är fyllda startar nu arbetet med att hitta nya medlemmar som kan tänka sig ta på sig rollen. Det är krav på medlemskap för att kunna sitta i styrelsen och representera föreningen. Föreningens kassör är behjälplig med medlemsfrågor. Viktigt är också att se till att den nya styrelsens poster byts ut växelvis enligt stadgar för att undvika att hela styrelsen byts ut samtidigt.
Annonsering
Använd gärna föreningens anslagstavlor i korsningarna ”Kronobergsgatan – Sagavägen” och ”Erik Dahlbergsgatan – Studentgatan”. Föreningens sociala nätverk (hemsida och Facebook) går också bra att använda för att rekrytera nya styrelsemedlemmar eller be boende i närområdet att tipsa om förslag på eventuella kandidater. Ta hjälp av föreningens Webmaster för annonsering på hemsida och Facebook.
Överlämning
Det sammanställda förslaget från valberedningen lämnas över till styrelsen senast en vecka innan årsmötet. Om valberedningen har svårt att hitta representanter för föreningens uppdrag behöver styrelsens informeras.
Uppgift – Vad ska göras Ansvarig Status
På årsmötet
Valberedningens förslag
Årsmötets ordförande presenterar valberednings förslag för medlemmarna på årsmötet.
Mötesordförande
Godkännande av nya styrelsemedlemmar samt revisorsposter
Årsmötets ordförande tillfrågar årsmötets närvarande medlemmar om godkännande av valberedningens förslag.
Medlemmarna
Ny valberedning
Valberedningen ställer sina platser till förfogande efter utfört uppdrag. Under årsmötet väljs ny valberedning men det finns inga hinder att de som agerat valberedning under det gångna året fortsätter ytterligare en period.
Medlemmarna